Wednesday, July 27, 2005

بد حجابی ها یا شفافیت های فکری در وبلاگ

خیلی جالبه واقعا خوشم آمد. الان وبلاگ دکترشیرین احمدنیا را می خواندم دیدم هم خیلی طنز دارد و هم راحت از خودش می نویسد آنهم با اسم واقعی اش و با اطلاع از اینکه دانشجویانش هم وبلاگش را می خوانند. این مسئله ای است که در ایران (البته تنها مختص ایران هم نیست ولی خوب در ایران واقعا همه گیر است) بین آدمهائی که یک موقعیت اجتماعی دارند واقعا کم اتفاق می افتد. به خصوص آدمهائی که اسم و رسمی دارند که آنقدر درگیر نقش اجتماعی شون می شوند که همیشه با یک ماسک گنده می آیند در برابر دیگران. در وبلاگ هم با اسم مستعار می آیند (مثل من مثلا، البته من هنوز دارم فکر می کنم و یکی از صدتا دلیلم اینکه به تنهائی عادت بیشتر دارم وبلاگم را اعلام کنم باید وارد مکان عمومی شوم که فعلا حوصله اش را ندارم) به هر حال داشتم می گفتم که گاهی فکر می کنم که در ایران مسئله رعایت حجاب اصلا یک مسئله زنانه و یا مختص ظاهر نیست بلکه همه به آن تن می دهند. مثلا این جمله "حجاب مصونیت است" را در نظر بگیرید با بقیه شعار کار ندارم حالا- به هر حال همه از مرد و زن در حال رعایت کردنش هستند. گاهی اقایان بیشتر از خانمها. بدحجاب های فکری، ظاهری؛ رفتاری هم مثل "برخی" از بدحجابی های ظاهری بسیار قابل تقدیر هستند. بد حجابی هائی که قصدشان بیشتر از خود نمائی الگو شکنی هایست که خیلی زود در ایران همگیر می شود. کسانی که جرئت می کنند توی وبلاگشان لااقل آنطور که هستند خودشان را نشان بدهند !(هرچند که در فضای واقعی کم و بیش همان حجاب اساسی سرشون هست) اما اینجا روسری فکریشان عقب می رود و آدم یک عالمه از فکراشون را می بینه... زنده باد الگو شکنی و بد حجابی های فکری و ظاهری و نمایان کردن واقعیت هائی که همیشه می خواهیم پنهانشان کنیم

No comments:

Post a Comment